DIY – Grafische prullenbak

IMG_1051

Als ik door mijn huis loop, kan ik ontzettend blij worden van alle mooie spullen die er staan. Misschien heb ik het meer dan anderen, maar de uitstraling van de ruimte waar ik in zit kan enorm bepalen hoe ik me voel op dat moment. Daarom vind ik het fijn me te omringen met mooie spullen. Toch blijven er altijd spullen over die niet zo mooi of bijzonder zijn, en juist die spullen geef ik graag met wat ge-DIY een tweede leven. Vandaag daarom deze DIY waarmee je je gewone prullenbak een leuke, grafische draai kunt geven!

IMG_1046

Wat heb je nodig:

  • Een pedaalemmer (ik gebruik een witte, maar je kunt natuurlijk ook een metaalkleurige gebruiken)
  • Plakband
  • Een stift waarmee je op metaal, glas, etc. kunt schrijven. Ik gebruik er een van Edding, voor 4,50 gekocht bij de Pipoos)

Laten we beginnen!

IMG_0998

Stap 1

Ik begin met het bepalen van het ontwerp van het ruitjespatroon. Zoals je op de eerste foto kunt zien heb ik ervoor gekozen de ruitjes best klein te maken en het patroon niet helemaal door te laten lopen over de hele deksel van de pedaalemmer, maar je bent vrij om te kiezen wat je doet.

Stap 2

Vervolgens ga ik met behulp van plakband de eerste lijntjes van het ruitjespatroon tekenen. Ik plak hiervoor stroken plakband op de deksel van de pedaalemmer waarbij de afstand tussen de stroken net zo groot is als de breedte van de stroken. De reden dat ik dit doe, is dat ik zo beter het patroon kan bepalen dan wanneer ik de lijnen gewoon uit de losse pols probeer te tekenen. Zorg ervoor dat je het plakband goed aandrukt, anders kan de inkt van de marker straks onder het plakband komen en worden je lijntjes minder mooi.

IMG_1014

Stap 3

Tijd voor de marker! Met de marker trek ik langs de randen van het plakband lijnen. Deze lijn kan je net zo dik of dun maken als je wilt. Wat je zult krijgen als je het plakband er bij de volgende stap vanaf trekt, is dat de ene kant van je lijntje heel recht is, en de andere niet zo recht. Persoonlijk vind ik het niet erg als een lijntje niet perfect recht is, dit kan een voorwerp juist wat charme geven. Als jij daar niet zo’n fan van bent kan je de stroken plakband dichter bij elkaar plakken en de ruimte ertussenin inkleuren, op die manier worden beide zijkanten van je lijntje perfect recht.

IMG_1016

Stap 4

Check of de marker opgedroogd is, en als dat zo is kan je het plakband van de deksel trekken. Ik heb de stroken plakband bewaard voor de volgende stap (poging tot milieubewust DIY-en).

IMG_1019

Stap 5

Plak de stroken plakband dwars over de lijnen die je zojuist getrokken hebt. Als je je plakband bij stap 4 bewaard hebt (high five van mij), kan je goed zien hoe je ruitjespatroon gaat worden omdat er ook wat inkt van de marker op de randen van het plakband terecht is gekomen. Daarna doe je hetzelfde als net, trek een lijntje langs het plakband, wacht tot de marker droog is en trek het plakband eraf.

IMG_1026

Stap 6

Deze stap is optioneel, maar ik wilde het ruitjespatroon door laten lopen over de randen van de deksel. Ook hier plakte ik dus korte strookjes plakband, trok lijntjes langs de randen, etc. etc.

IMG_1030

In principe is je prullenbak nu klaar! Ik vond echter dat de lijntjes te smal waren en ben hier dus nog een keer overheen gegaan met de marker om ze dikker te maken. Als je hier en daar wat foutjes hebt gemaakt kan je deze weghalen met een wattenstaafje en wat nagellakremover (gebruik er eentje met aceton).

IMG_1049

Ik hoop dat jullie deze DIY leuk vonden, laat me weten of ik dit vaker moet doen! Oh, en als je besluit het na te maken, deel het met me via Instagram met de #musinhuis zodat ik het kan zien. Happy DIY-ing!

2 gedachtes over “DIY – Grafische prullenbak

  1. Lotte zegt:

    Gave site heb je! Ik kwam op je blog via de Groenemeisjes en was wel benieuwd:) Ik heb zelf 0,0 verstand van interieur enzo, dus misschien haal ik hier wat inspiratie uit! Ik blijf je volgen. Hopelijk ga ik binnenkort verhuizen en mijn vriend heeft net zo weinig verstand van dit soort onderwerpen als ik. Ons huidige huis is ook een bij elkaar geraapt zooitje haha.
    Tof hoor op je 18e al zo’n eigen stijltje. X Lotte

    Like

Geef een reactie

