Vier dingen waarvoor je ècht naar de kringloopwinkel moet

IMG_1155

Het is denk ik geen verassing dat ik houd van interieurshoppen (klik hier als je m’n favoriete adresjes in Amsterdam wilt weten). Daarnaast geef ik, studentikoos en Nederlands dat ik ben, als het even kan niet teveel uit. Combineer deze twee dingen, en je begrijpt direct mijn liefde voor kringloopwinkels. Want tussen alle ouwe gezelschapspellen, schoenen en tv’s vind je hier de èchte pareltjes voor je interieur. Wil je weten welke afdelingen ik direct afstruin in kringloopwinkels? Lees dan even mee..

IMG_1144

IMG_1143

Retro blikken
Met stip op één, mijn allergrootste liefde in kringloopwinkels: retro voorraadblikken. Deze blikken bestaan in ontelbaar veel varianten en hebben minstens net zoveel toepassingen. Zelf wil ik mijn (belachelijk grote) collectie blikken als opbergblikken gebruiken in de keuken, maar je kunt ze gebruiken als cadeauverpakking, bloempot, opbergplek voor opladers en ander klein grut en ga zo maar door. Bijna elke kringloopwinkel heeft wel een plank gewijd aan deze geweldige, prachtige dingen. Vaak kosten ze ook niet meer dan een paar euro. Let erop dat het blik van binnen schoon is en niet roest. Als je graag een echt retro blik wil, let er dan op dat er geen barcode op het blik geprint staat, blikken met barcodes zijn vaak vrij nieuw.

IMG_1162

IMG_1158

Glaswerk
Als ik iets koop bij de kringloopwinkel vind ik het belangrijk dat het ofwel schoon, ofwel gemakkelijk schoon te krijgen is. Glaswerk is vaak heel gemakkelijk schoon te krijgen en is daarom ook een grote favoriet van me als het om kringloopvondsten gaat. Soms vind je complete serviezen, soms moet je een beetje mixen en matchen. Kost iets meer moeite, maar veel minder geld. Bovendien weet je dan zeker dat niemand anders een servies heeft zoals jij.

Meubels
Misschien geldt hier wel het meeste: je moet veel zoeken, en veel geluk hebben. De meeste meubels bij kringloopwinkels zijn vaak vrij ouderwets (en niet op een hippe ,vintage manier) en zijn daardoor niet altijd meer het kopen waard. Toch kan je als je met veel geduld zoekt echt wel wat schatten tegenkomen. Zelf heb ik mijn bank bij een kringloopwinkel gekocht, maar tijdens die zoektocht ben ik ook wel een aantal bijzonder kasten en stoelen tegengekomen die echt wel de moeite waard zijn. Desnoods met een likje verf om de boel op te leuken.

IMG_1179

IMG_1180

IMG_1178

Kaarten
Ben ik de enige die kaarten echt een prachtig interieuraccessoire vind? Door hun vaak witte achtergrond zijn ze niet te aanwezig, door de vele details kunnen ze heel verfijnd zijn en als je een beetje oud exemplaar te pakken hebt zijn de kleuren waarschijnlijk al een beetje vervaagd en daardoor verzacht en mooi. Een mooie kaart kan een ruimte zo direct heel veel sfeer en karakter geven. Bovendien kan het heel inspirerend zijn om er eentje op te hangen als reminder van waar je allemaal nog naartoe wil. En anders droom je lekker weg bij de herinnering van alle plekken waar je al geweest bent..

Ga jij wel eens langs kringloopwinkels? Heb je nog tips voor spullen die je goed bij een kringloopwinkel kunt kopen?

2 gedachtes over “Vier dingen waarvoor je ècht naar de kringloopwinkel moet

  1. Femke Kamps zegt:

    Oh, ik ben ook echt dól op de kringloopwinkel. Samen met mijn vriend struinen we er altijd een heleboel af. Wat een leuke aankopen heb je ook gedaan! Absoluut een goede tip als je voor een prikkie iets héél leuks wil kopen.

    Like

Geef een reactie

